VästeråsNytt

Tidigare rektor åtalas för grovt bedrägeri vid Citygymnasiet

Bilden visar en närbild uppifrån på flera svenska sedlar utspridda över en yta. Sedlarna är av olika valörer och färger. Tydligt synliga valörer inkluderar 1000 kronor (gul/beige/lila), 500 kronor (röd), 200 kronor (grön) och 100 kronor (blå). Texter
Illustrationsbild: Roland Magnusson - Mostphotos

Den tidigare rektorn på Västerås Citygymnasium åtalas för grovt bedrägeri efter felaktiga uppgifter till Skolverket.

Annons

Åtal väckt mot tidigare rektor på Citygymnasiet

Enligt SVT åtalas den tidigare rektorn på Västerås Citygymnasium för flera fall av grovt bedrägeri efter att Skolinspektionen upptäckte allvarliga brister och skolan stängdes 2023.

Åtalet rör uppgifter om att rektorn uppgett att lärare hade utbildning i yrkesämnen när så inte varit fallet samt felaktiga rapporter om antal elever som deltog i lovskola. Brotten ska ha inträffat under 2022–2023 och åklagaren menar att närmare två miljoner kronor betalats ut för mycket från Skolverket. Åklagaren yrkar även på fem års näringsförbud; den åtalade nekar i förhör.

Annons

Relevanta källor

Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.

Fler artiklar i Samhälle