Skultuna vill ha tydligare rapporter om kränkningar

Skultuna kommundelsnämnd har tagit del av en redovisning om kränkningar och skolfrånvaro och ger förvaltningen ett nytt uppdrag.
Skultuna kommundelsnämnd vill skärpa rapporteringen
Skultuna kommundelsnämnd i Västerås stad har tagit del av en redovisning om kränkande behandling och lång skolfrånvaro. Samtidigt får förvaltningen i uppdrag att ta fram förslag på hur dokumentationen ska organiseras och rapporteras till nämnden.
Beslut
Nämnden förklarar redovisningen mottagen. Den uppdrar också åt förvaltningen att återkomma med förslag på hur organisation och rapportering kring dokumentationen av kränkningsförfaranden och lång skolfrånvaro ska utformas.
Bakgrund
Vid sammanträdet den 16 juni tog Skultuna kommundelsnämnd del av en redovisning av handlingar som rör bland annat kränkande behandling och lång frånvaro i skolan. Redovisningen omfattar perioden 18 maj till 5 juni 2026 och innehåller även klagomålsärenden, protokoll från facklig samverkan och andra handlingar som ska hålla huvudmannen informerad.
Ärendet gäller både elever i skola och förskola. Även om protokollet inte anger några detaljerade krav, markerar beslutet en önskan om tydligare struktur för hur allvarliga händelser som kränkningar och långvarig frånvaro ska följas upp och redovisas till nämnden.
Tidsplan och nästa steg
Förvaltningen ska återkomma till Skultuna kommundelsnämnd med förslag på hur dokumentationen ska organiseras och rapporteras. Någon tidsplan anges inte i protokollet.
Skultuna kommundelsnämnd, 16 juni 2026.
Relevanta källor
Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.

